جایگزینی آموزش-پژوهش محوری با آموزش مبتنی بر راهکارهای اقتصادی و علمی

  پیک ملت؛ مقاله ای در خصوص جایگزینی آموزش-پژوهش محوری با آموزش محوری مبتنی بر راهکارهای اقتصادی و علمی به قلم؛ حمیدرضا آوینی دانشجوی دکتری تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر و نویسنده مقالات معتبر ملی و بین‌المللی و پژوهشگر اعضای صندوق اعتباری هنر و بنیاد ملی نخبگان ایران   بسم‌الله‌‌الرحمان‌الرحیم «شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ

کد خبر : 41120
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
جایگزینی آموزش-پژوهش محوری با آموزش مبتنی بر راهکارهای اقتصادی و علمی

 

پیک ملت؛ مقاله ای در خصوص جایگزینی آموزش-پژوهش محوری با آموزش محوری مبتنی بر راهکارهای اقتصادی و علمی

به قلم؛ حمیدرضا آوینی دانشجوی دکتری تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر و نویسنده مقالات معتبر ملی و بین‌المللی و پژوهشگر اعضای صندوق اعتباری هنر و بنیاد ملی نخبگان ایران

 

بسم‌الله‌‌الرحمان‌الرحیم
«شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ»
«یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»
موضوع:جایگزینی آموزش-پژوهش محوری با آموزش محوری مبتنی بر راهکارهای اقتصادی و علمی
——————————
ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ماه میمهانی خداوند متعال بر بندگان خویش و همچنین پیشاپیش فرا رسیدن عید نوروز،و همچنین ضمن پیشنهاد در باب موضوع آمورش-پژوهش محوری و جایگزینی آن با شیوه آموزش محوری بسته به نوع مقطع تحصیلی در مدارس(دولتی-نیمه دولتی-خصوصی)و دانشگاه‌ها (دولتی-آزاد-پیام‌نور-علمی‌وکاربردی-بین‌المللی و علوم و تحقیقات)نیز ارائه می‌گردد.

مبحث آموزش محوری که در جای خود امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد اما این شیوه مهم اگر تا مقطع مشخصی همراه با تمهیدات و روش‌های تجزیه و تحلیل نسبت به آموزش هر شخص از دوران ابتدایی تا مقطع دیپلم که پایه و اساس یادگیری علوم پایه با آخرین بروزرسانی‌های علمی جهانی و استاندارد به صورت عمومی و تاحد مشخصی به صورت عمومی-تخصصی(انتخاب رشته هر شخص بسته به نوع استعدادیابی صحیح تحصیلی در مدارس و یا در مراکز معتبر مشاوره‌های تحصیلی)در دوران متوسطه با شیوه‌های کاملا بروزرسانی شده همچون روش‌های روانشناسی شده و استاندارد از طرف وزارت آموزش‌وپرورش باشد.

ولی از زمان بدو ورود به دانشگاه‌ها یعنی از زمان شروع مقطع کاردانی یا کارشناسی(پیوسته یا ناپیوسته) همراه با شیوه ترکیبی از آموزش-پژوهش محوری تبدیل به معنی واقعی کلمه مبدل گردد که این امر مستلزم توجه و تمهیدات خاص و مناسبی در صورت امکان از طرف وزارت علوم‌وتحقیقات با در اختیار داشتن امکانات و تامین منابع مالی از طریق ارائه و ارسال مستندات لازم لایحه دولت به مجلس محترم شورای اسلامی در راستای و محوریت تاکید فرمایشات مقام معظم رهبر عزیزمان حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی‌خامنه‌ای(مدظلله‌العالی)برای حرکت علمی و پژوهشی کشور برای دانشگا‌ه‌ها جهت رفع هر گونه نیازمندی‌ها(امکانات آزمایشگاهی-کارگاهی بروزرسانی شده در تخصص متناسب با هر رشته) و افزایش تعداد واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی متناسب با امکانات باشد،

همچنین می‌توان با در نظر گرفتن و شیوه‌نامه‌های توافقی مابین وزارت علوم‌وتحقیقات فناوری و همچنبن وزارت کارورفاه اجتماعی با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور که به صورت مهارتی می‌باشد تلفیق گردد.

تا از لحاظ واحدهای عملی هر رشته تخصصی و درک و فهم آن نسبت به مسائل تئوریستی تسهیل گردد و هم انتقال و مبادلات علوم در هر دو واحد آموزشی(دانشگاه و مراکز آموزشی فنی‌حرفه‌ای)شکل بگیرد.و همچنین در نظر گرفتن واحدهایی مانند آموزش تحقیق و مقاله‌نویسی و پذیرش مقاله هر فرد پژوهشگر در کنفرانس‌ها و یا در صورت امکان در مجله‌های علمی تخصصی سطح متوسط یا بالا را فراهم بیاورد تا آشنایی و علاقه دانشجو به پژوهش و تحقیق تسهیل گردد.و اما در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی و مقاطع بالاتر تبدیل کامل را از آموزش محوری به پژوهش محوری را نیز داشته باشیم چرا که این امر سبب می‌شود تا بتوانیم جایگزینی دروس جبرانی تخصصی با واحدهای پژوهشی داشته باشیم و افزایش این واحدها سبب افزایش دانشجوی فناور و همچنین افزایش تشکیل تشکل‌ها و کانون‌های علمی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور با در دست‌ داشتن نیروی متحصص و کافی را که آشنایی در سطح قابل قبولی با آشنایی پژوهش در مقاطع تحصیلی اسبق را دارد،داشته باشیم و همین امر سبب افزایش شغل برای جوانان و رفع بیکاری در سطح قابل قبولی از مدرک‌داران وازرت علوم‌وتحقیقات فناوری می‌شود و سبب افزایش تولید چه در زمینه تولید علم و درآمدهای مالی با افزایش صادرات با استفاده از اختراعات و نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مشروط بر تامین نیاز داخل کشور با قیمت‌های بسیار مناسب و همچنین ارزآوری خوبی را داشته باشیم.

و همچنین سبب جامعه‌ای فناور با افزایش تولید مقالات و کتب‌ها در سطوح بسیار بالاتری در مجلات معتبر بین‌المللی و افزایش رتبه علمی در سطح جهانی و کیفیت دانشگاهی خواهیم بود که می‌تواند آینده علمی بسیار تاثیرگذاری نسبت به گذشته در زمینه علمی و اقتصادی را برای کشورمان داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.