برگزاری آیین تحلیف ۵۵ نفر از کارآموزان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد

پیک ملت؛ آیین تحلیف و اتیان سوگند ۵۵ نفر از کارآموزان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری روز شنبه  نهم دی ماه ۱۴٠۲ برگزار شد. به گزارش پیک ملت؛ این آیین با حضور رییس کل دادگستری استان و معاونین قضایی و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ، هیات مدیره و بازرسین مرکز و کانون وکلا و

کد خبر : 39898
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
برگزاری آیین تحلیف ۵۵ نفر از کارآموزان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد

پیک ملت؛ آیین تحلیف و اتیان سوگند ۵۵ نفر از کارآموزان مرکز کارشناسان رسمی دادگستری روز شنبه  نهم دی ماه ۱۴٠۲ برگزار شد.

به گزارش پیک ملت؛ این آیین با حضور رییس کل دادگستری استان و معاونین قضایی و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ، هیات مدیره و بازرسین مرکز و کانون وکلا و کارشناسان استان برگزار شدو تعداد ۵۵ کارآموز تحلیف و پروانه کارشناسی خود را دریافت کردند.

رییس کل دادگستری استان در این مراسم اظهار کرد؛ نکند که قلم ما از معیار حق لغزش پیدا کند که در آن صورت آخرت خود را از دست خواهیم داد.

آیین تالیف ۵۵ نفر از کارشناسان مرکزی کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه در کهگیلویه و بویراحمد

محبوب افراسیاب گفت:کارشناس به عنوان یکی بازوی اصلی در فرآیند رسیدگی های کیفری و مدنی نقش ایفا می کند و در کمک دادگاه در جهت کشف حقیقت نقش بسیار برجسته‌ای دارد.

 وی با اشاره به اینکه در مهم بودن نقش کارشناس در آیین دادرسی کیفری و مدنی، صحه گذاشته و به صراحت تبیین گردیده است، افزود: اگر طرفین برای کارشناس مرزی الطرفین توافق کرده باشند یکی از جهاتی است که موجب قطعیت رأی می‌شود.
افراسیاب با اظهار این که جایگاه کارشناس در کشور و نقش اصلی کارشناس برجسته نشده است، ابراز کرد: کارشناس در لابلای تاریکی‌های پرونده آن حقیقت را کشف می‌کند و به دادگاه ارائه می دهد و به مفهوم آن کارشناس خودش «قاضی» است.
 نماینده عالی دستگاه قضایی در کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به اهمیت شغل کارشناس اشاره و  و افزود: خیالتان راحت نباشد بر اینکه این همه آیات و روایات در بحث خطرپذیری و مسئولیت سنگین کار قضا گفته شده است و کارشناسان استثناء هستند و این گونه نیست.

 مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به حساسیت کار کارشناس در حد قضاوت اشاره کرد و اظهار داشت: در لابلای پرونده قاضی به نظر کارشناس نگاه می‌کند به عنوان مثال آیا پرونده جعل هست؟ یا نه، قابلیت اتصال به جعل در این کارشناسی که اظهار نظر می‌کند، بنابراین کارشناسان هم قضاوت می کنند.
  افراسیاب گفت: در این استان کارشناسان از افراد زبده، خدا ترس و متقی هستند و توصیه می‌کنم همین روند را ادامه دهید و جایگاه کارشناس باید ارتقا پیدا بکند.

 وی افزود: مبنای علم قاضی در خصوص یک موضوع و پرونده را نظر کارشناس تشکیل می‌دهد اساساً در همان اظهار نظر اول باید دقت شود تا نیاز به نظریه تکمیلی نباشد.
 این مقام قضایی گفت: کارشناسان دارای یک سری حقوق و یک سری تکالیف هستند نگاه ما نباید نگاه یک طرفه باشد و متمرکز شویم به تکلیف کارشناس که تحت نفوذ قرار نگیرد و نظریه باید نظریه تکمیلی باشد حق و حقوق کارشناس باید به موقع و بر اساس چارچوب قانونی داده شود. بنابراین هم به حقوق کارشناس و هم تکالیف وی توجه شود نظریه ی کارشناس باید به موقع به دادگاه ارائه گردد.
 افراسیاب افزود: یکی از جهات اطاله دادرسی خصوصاً در پرونده‌های حقوقی، عدم ارائه به موقع نظریه ی کارشناس است و لازم است به آن سرعت داده شود.

وی گفت: از رئیس کانون و اعضای آن خواهش دارم با تشکیل نظارت استانی، پرونده‌های ارجاعی به کارشناس را رصد کرده و تذکر دهند؛ کارشناسان به موقع نظریه ی خود را به محکمه ارائه دهند. دکتر افراسیاب تصریح کرد: اگر قاضی را در جهت رسیدن به احقاق حق کمک کردید، چنانچه برای قاضی ثوابی نوشته شود، قطعاً شما هم مشارکت و اجری اخروی دارید.
  افراسیاب اظهار داشت: از جهت اینکه نظر کارشناس حجت است مبنای قرآنی و فقهی داریم و در سوره مبارکه نحل به این موضوع اشاره شده است.
 رئیس کل دادگستری استان درپایان با اشاره به اینکه اگر از نظریه ی کارشناس تبعیت نکنیم، عدم تبعیت را ذکر نمایند، عنوان کرد: وضعیت معیشت عمده مردم وضعیت خوبی نیست  و آن پیرزن و پیرمردی که به کارشناس پناه آورده، آنچه که باید ملاک عمل کارشناس باشد، حقیقت باشد.

 اگر قلم مان بر خلاف حقیقت بچرخد فقط یک فرد و یک پرونده برای نابودی حیات اخروی مان کافیست و هیچکس استثناء نیست. حتی من قاضی پشت میز محکمه اگر در یک پرونده از مسیر حق و حقیقت منحرف شوم برای نابودی مسیر اخروی من کافی می‌باشد. فردا چیزی نیست که بتوانم جبران کنم و اصلاً چیزی وجود ندارد که حق و حقوق آن فرد را جبران نمایم.

روستا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این آیین
اخلاق را مهمترین معیار در کارشناسی دانست و از رویه ارجاعات ادارات در استان گلایه کرد و آنرا ناعادلانه دانست و ورود دستگاههای نظارتی به این موضوع را خواستار شد.
همچنین وی افزود؛  که تعرفه دستمزد رعایت نمی شود.
وی روند کنونی در اطاله دوره کارآموزی را طولانی دانست و از آن به تاخیر در امور رات موجه تعبیر کرد و گفت؛ ۴ سال برای این مقوله هیچ توجیهی ندارد و حس ناامیدی را تزریق می کند.

التیام مقدم رییس هیات مدیره مرکز استان نیز ضمن تبریک به کارآموزان نکاتی را پیرامون موضوعات کارشناسی تشریح و از تعداد ۱۵ کارشناس نمونه و برتر تقدیر کرد.

در پایان  محمدهادی یزدان پناه سربازرس مرکز استان ضمن تقدیر از زحمات هیات مدیره خصوصا مهندس التیام مقدم ، دغدغه آنها در خصوص طولانی بودن دوره را وارد دانست و افزود مواردی از جمله تغییر مدیریت ها ، بحث کرونا ، تغییر سیستم اداری از روش های سنتی به روش جدید و نوین و… را از دلایل این موضوع دانست و اظهار امیدواری کرد که این موضوع با اصلاحات انجام شده ترمیم خواهد شد .
در پایان این مراسم متن سوگندنامه توسط وی قرائت و ختم جلسه اعلام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.