مینو اریانفر

دورهمی عشایر ۹ استان « ایران» در پارک ولایت یاسوج/ جشنواره ای فاخر که نیازمند حمایت مسئولین است / تصاویر

پیک ملت،  استان کهگیلویه وبویراحمد جز استانهای نوپا است که گذشته از بافت واثار تاریخی از لحاظ بافت شهری قدمت چندانی ندارد شهر یاسوج مرکز این استان فقط کمتر از صد سال از شهر شدنش میگذرد. به گزارش پیک ملت، زندگی مردم کهگیلویه وبویراحمد در گذشته به سبک زندگی عشایری بوده و به همین سبک

کد خبر : 36311
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
دورهمی عشایر ۹ استان « ایران» در پارک ولایت یاسوج/ جشنواره ای فاخر که نیازمند حمایت مسئولین است / تصاویر

پیک ملت،  استان کهگیلویه وبویراحمد جز استانهای نوپا است که گذشته از بافت واثار تاریخی از لحاظ بافت شهری قدمت چندانی ندارد شهر یاسوج مرکز این استان فقط کمتر از صد سال از شهر شدنش میگذرد.

به گزارش پیک ملت، زندگی مردم کهگیلویه وبویراحمد در گذشته به سبک زندگی عشایری بوده و به همین سبک گذران زندگی میکردند به جابجایی و حرکت افراد و خانوارهای عشایری بین قلمروهای ییلاقی (سردسیر) و قشلاقی (گرمسیر) که با هدف دسترسی به علوفه مرتعی تازه برای خوراک احشام و در امان ماندن از گرما و سرمای شدید بوده انجام می شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

عشایر ان زمان گذراندن اموراتشان از راه تولیدات و صنایع دستیشان بوده به طوری که کاملا در این زمینه خودکفا بوده اند از صنایع دستی و تولیدات خود که شامل گوشت و محصولات لبنی و نان بلوط بوده به عنوان خوراکی  استفاده می کردند. اما طی چند سال اخیر این شیوه زندگی ها تغییر کرد و سبک زندگی مردم این خطه از کوچ رویی و عشایری به یک جا نشینی تبدیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

هدف از کوچ استفاده از موقعیت سرسبزی مراتع و چراگاه‌های طبیعی در فاصله زمانی معین، و هدف نهایی پرورش دام و برخورداری از فرآورده‌های دامی بوده، می‌توان گفت کوچ از سویی تابعی است از نظام دامداری طبیعی و از سوی دیگر شیوه زندگی طبیعی در طبیعت با ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و بعضاً سیاسی

 

 

 

 

 

 

واما امروز کهگیلویه و بویراحمد تنها دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است که درصدی از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند،  و خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.

بر همین اساس تداعی زندگی عشایری و کوچ و احیای آداب و سنن برای مردم این استان و همچنین سایر استانهایی که زندگی عشایری در ان رواج دارد یاد اور خاطرات گذشتگان و پدران و واحیای این سنت است.

 

 

 

 

 

 

 

اداره میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با برنامه ریزی های انجام شده طی سال های اخیر، چند سالی است که جشنواره کوچ عشایر ایران زمین را در مرکز این استان شهر یاسوج به منظور معرفی و احیای آداب و سنن، سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی و رشد و بالندگی روستانشینان و عشایر زحمتکش برپا می کند و این را سبک به نمایش می گذراد.

اگر چه برگزاری این آیین ها که شامل پخت غذاهای محلی نمایش دست بافته ها نمایش رقص سنتی است اما بسیار تاثیرگذار است و برگزاری ملی این برنامه فاخر قابلیت‌ها و ارزش‌های منحصربفرد جامعه هدف را بیش از پیش و در سطحی ملی و حتی فراملی معرفی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

والبته گفتنی است این جشنواره که هر ساله با اجرای برنامه های متنوعی همراه است که با استقبال خوب و بی نظیر مردم عشایر دوست و سنت گرا همراه است هر سال در پایان جشنواره نیز از گروهای شرکت کننده که بهترین برنامه ها را به نمایش میگذرانند تجلیل می شود و اما از این مهمتر می طلبد مسئولین استان کهگیلویه وبویراحمد با فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها در برگزاری هر چه بهتر  برگزار شدن این جشنواره طی سال های اینده میراث فرهنگی را همراهی کنند.

سعید طالبی پور، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، در همین خصوص یکی از اهداف جشنواره فرهنگ عشایر «کوچ» را احیای سنت‌ها و ظرفیت‌ها دانست و ابراز داشت: استان ما ظرفیت‌های بالقوه بالایی در محور عشایر دارد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: فعال سازی این ظرفیت‌ها می‌تواند خروجی مناسبی برای استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی از سنت‌های استان در حال فراموشی است، ابراز داشت: سعی شد در جشنواره کوچ معرفی و تلاش برای احیای این ظرفیت‌ها را داشته باشیم.

طالبی پور گفت: در کنار جشنواره، نمایشگاه توانمندی‌ها و تولیدات عشایر هدفگذاری شد.

وی یاداور شد؛  این جشنواره هر سال پایان اردیبهشت همزمان با کوچ عشایر در یاسوج برگزار می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در رابطه با جشنواره کوچ عشایر بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی استان از فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا میراث فرهنگی و صنایع دستی، تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه هر چه امکان دارند از این جشن‌ها برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: جامعه برای امیدآفرینی به شادی و نشاط نیاز دارد و از همه کسانی که در کارهای فرهنگی دستی دارند می‌خواهم برنامه‌ها و جشن‌های شادی آفرین در دستور کار قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.