نامه یک مدرس دانشگاه به استاندار کهگیلویه وبویراحمد؛ شاخص فلاکت در استان بالاتر از میانگین کشوری است/پتروشیمی دوم گچساران که می توانست بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر را مشغول کار کند/ استفاده از ظرفیت های مشاوره ای نخبگان در کارگروه های تخصصی می تواند هم موجبات پیشرفت و پختگی هر چه بهتر برنامه ها شود
پیک ملت؛ نامه یک مدرس دانشگاه و شهروند گچسارانی به رحمانی، استاندار کهگیلویه وبوریاحمد جناب استاندار محترم با سلام سید محمد قاضی نیا – مدرس دانشگاه با عرض احترام و خسته نباشید خدمت حضرتعالی و مجموعه زحمت کشان توجه حضرتعالی را به نکاتی پیرامون شهرستان های گچساران و باشت جلب می نمایم. به عنوان

پیک ملت؛ نامه یک مدرس دانشگاه و شهروند گچسارانی به رحمانی، استاندار کهگیلویه وبوریاحمد
جناب استاندار محترم
با سلام
سید محمد قاضی نیا – مدرس دانشگاه
با عرض احترام و خسته نباشید خدمت حضرتعالی و مجموعه زحمت کشان توجه حضرتعالی را به نکاتی پیرامون شهرستان های گچساران و باشت جلب می نمایم.
به عنوان یک شهروند درخواست هایی از حضرتعالی دارم که با توجه به اینکه بعد از سالها به استان تشریف فرما شدید، انتظارات مردمی دیار گچساران و باشت را به سمع و نظرتان می رسانم. امید است در برنامه هایتان موارد ذیل مورد توجه واقع شوند.
بررسی برخی آمارهای استان در ابعاد مختلف
– هماهنطور که اطلاع دارید میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ در استان کهگیلویه و بویراحمد تقریبا نزدیک به صفر بوده است. در ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با توجه به هدف گذاری رشد اقتصادی بالای ۸ درصد در سال های عنوان شده شاهد بودیم که علی رغم گشایش ها در فروش نفت و میزان تولید و صادرات آن هدف رشد اقتصادی بالای ۸ درصد استان محقق نشد.
– بر اساس میزان بیکاری در استان و به خصوص شهرستان های گچساران و باشت که نگرانی های مردم را در بحث استفاده حداکثری از نیروهای بومی و برگزاری آزمون ها و ارائه شفاف کارنامه ها در پی داشت، انتظار می رود در بحث اشتغاد برنامه ها و عملکرد به شکلی باشد که رضایت از دست رفته نخبگان احیاء شود. نباید صرفا به آمار بیمه شدگان مشاغل دولتی و آزاد، وام گیرندگان و افراد بیکاری که پدران آنها صرفا برای دفترچه بیمه برای آنها بیمه واریز می کنند به عنوان آمار اشتغال ایجاد شده اکتفا کرد، بلکه باید به اشتغال های پایدار و یا رویکرهایی که منجر به اشتغاد مثمر ثمر و درآمدزا منجر شده باشد تکیه کرد.
نرخ بیکاری در این استان برخلاف روند کلی کشور، در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ افزایشی بوده و از ٦.٩ درصد به ۹ درصد رسیده است؛ در حالی که این شاخص در همین بازه زمانی در کل کشور از ٨.٢ به ۷.۷ درصد کاهش یافته است.
در مقابل، نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بود و از ۸.۴ درصد به ۷.۷ درصد رسید. این شاخص در همین بازه زمانی در سطح کشور از ۹ به ۸.۱ درصد کاهش یافت؛ به عبارت دیگر، در سال گذشته نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد ۷.۷ درصد و کمتر از متوسط کشوری (۸.۱ درصد) بود.
– شاخص فلاکت (مجموع تورم و بیکاری) نیز در این استان بالاتر از میانگین کشوری است. در حالی که در سال ۱۴۰۲ نرخ فلاکت کشور به ۴۸.۸ واحد رسیده بود، این رقم در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۴۹ واحد اعلام شده است.
در بهار ۱۴۰۳ نیز این شاخص برای کل کشور به حدود ۳۹ واحد و برای کهگیلویه و بویراحمد به حدود ۴۸ واحد رسیده است. همانطور که اطلاع دارید افزایش آمار خودکشی ها ارتباط با شاخص فلاکت دارد.
– بر اساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم مصرفکننده در شهریور ۱۴۰۳، نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در این استان بهترتیب به ۲ درصد، ۳۰.۸ درصد و ۳۴.۹ درصد رسیده است. در حالی که این سه شاخص در سطح کشوری ۱.۷ درصد، ۳۱.۲ درصد و ۳۴.۲ اعلام شده است. به این ترتیب، تورم ماهانه و سالانه در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر و تورم نقطه به نقطه پایینتر از نرخ کشوری قرار دارد.
– سرانه سپرده گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد با افت بالای ۲۵۰ درصدی میزان سرانه سپرده گذاری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ در صدر استان ها به لحاظ کاهش رتبه قرار دارد ، به طوری که میزان سپرده گذاری روزانه هر فرد ساکن این استان از حدود ۴ هزار تومان در روزهای بهار سال ۱۴۰۱به خروج سپرده گذاری روزانه ۶.۵ هزار تومان در بهار ۱۴۰۲ رسیده است.
این سوال مطرح می شود که درآمد استان با توجه به افزایش تولید و فروش نفت در بخش غیر نفتی به صورت شفاف چه پیشرفتی داشته که نتیجه آن در سفره مردم مشاهده گردد؟
همچنین با توجه به رتبه استان در شاخص امنیت سرمایه گذاری که جزو آخرین ها در کشور محسوب می شود، انتظار است برنامه هایی که موجبات جذب سرمایه گذار شود، مورد توجه واقع شود.
طرح های راکد عمرانی گچساران و باشت:
پتروشیمی دوم گچساران که می توانست بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر را مشغول کار کند.
شهرک صنعتی خیرآباد که مجوزات آن اخذ و زمین مربوطه اختصاص یافت و میتوانست به دلیل نزدیکی به شهرهای همجوار با استان های دیگر قطب صادرات باشد.
شهرک دامپروری در خیرآباد که زمین آن در حدود ۴۰ هکتار اختصاص یافت اما تا کنون هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفت.
طرح نیروگاه سیکل ترکیبی که در اواخر دهه ۸۰ مجوزات آن اخذ گردید تا کنون هیچ آثاری از آن وجود ندارد.
مرمت آثار باستانی شامل گنبد لیشتر، چهار طاقی، پل خیرآباد و همچنین احداث جاده مناسب برای آبشار کیوان
کارخانه مواد لبنی و بستنی سعادت آباد لیشتر که در ۱۱ سال پیش مجوز گرفت ولی هیج سرانجامی نیافت
نیروگاه خورشیدی در سعادت آباد لیشتر که ۹ سال از صدور مجوز آن می گذرد ولی سرمایه گذار حمایت نشد
کارخانه گچ در منطقه سعادت آباد که بهترین و با کیفیت ترین ذخایر گچ کشور را دارا می باشد و ۳۵ است به حال خود رها شده
عدم تعیین تکلیف بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی مستعد کشاورزی که مالک آن کشاورزان منطقه اند و لیکن به دلیل مشکلات مرزی با خوزستان دیم مانده اند
منطقه ویژه اقتصادی که تاکنون در حد یک مصوبه و مجوز مشاهده شده است و فقط اخبار و وعده آن را در شرایطی که مردم می توانند ماشین های پلاک منظقه آزاد داشته باشند داده شد.
عدم پیگیری خط لوله آب از سد کوثر به زمین های روستای آرو و دیل
ادر حوزه ورزش سالن های ورزشی آرو، تلخابشیرین، آب شیرین و عدم اختصاص سالن های ورزشی مناسب به روستاهای اطراف شهر شامل پشه کان، چهاربیشه، آبگرمو، دیل، آبریگون و دیگر روستاها برای مدیریت ترافیک شهری و عدالت اجتماعی
در حوزه جاده ای جاده گچساران گناوه توجه ویژه نیاز دارد
جاده گچساران چرام و تونل دیل که به طور کلی تعطیل هست
جاده چهار خطه خیرآباد به دهدشت که هیچ پیشرفتی نداشته است
جاده پیچاب که پیشرفتی نداشته است
ادامه روشنایی جاده گچساران بهبهان و جاده گچساران باشت که تا اوایل امسال راکد مانده است
توجه به شهرک های صنعتی شهرستان های گچساران و باشت با حمایت و تسهیلات و برای راکد نشدن بنگاه های تولیدی در این شهرک ها
حوزه شهری
ادامه رینگ کیامرثی به لبنان راکد مانده است
بافت فرسوده پیشرفتی نداشته است
دریاچه مصنوعی پارک نفت تاکنون طعمه تارهای عنکبوت بوده است
عدم پیشرفت فاضلاب شهری
عدم وجود پارک مناسب یا جاده ای برای پیاده روی و ورزش همگانی مردم مناطق سه راهی تا کارکنان دولت با توجه به وجود زمین برای این امر در منطقه
گردشگری؛
عدم پیشرفت مناسب طرح گردشگری سد چم شیر
عدم فراخوان و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری مناطق مختلف از جمله آرو، دیل، خیرآباد، نازمکان، لیشتر، فتح، نیمدور، شادگان، شاهبهرام و دیگر نقاط
در بخش بهداشت و درمان؛
خرید وسایل و راه اندازی ام.آر.آی در بیمارستان نرگسی
تکمیل و بهره برداری هرچه سریعتر بیمارستان نفت
تجهیز کردن بیمارستان نرگسی جهت خالی نماندن طبقاتی از این ساختمان
عدم پیگیری درمانگاه خیرآباد و لیشتر که فونداسیون آن تا سال ۱۳۹۹ در روستای جلیل خیرآباد اجرا شده بود
طرح هایی که فقط فعلا در حد وعده ماندند و یا برای بار چندم کلنگ زنی یا بهره برداری شدند:
– پترو پالایشگاه لیشتر که دو بار کلنگ زنی شد و قرار بود در دو سال گذشته کلنگ زنی برای بار سوم انجام شود که با وجود تبلیغات متعدد در این خصوص شاهد کلنگ زنی این پروژه نبودیم که احتمالا از عدم هماهنگی ها و عدم استفاده از مشاوره با افراد کاردان برای دریافت مجوزهای لازم بوده باشد و نهایتا بعد از ۱۸ سال اگر مجوزات خوراک و محیط زیست و دیگر مجوزات این طرح آماده شود، باید باز فقط در حد کلنگ زنی مردم نظاره گر این پروژه باشند. ضمنا خصوصی سازی این طرح خود جای بحث دارد که در این صورت مجدد باید شاهد حضور گسترده غیربومی ها و عدم آزمون یا آزمون های احتمالا صوری برای جذب نیرو باشیم که انتظار است در این خصوص یک کارشناسی مجدد صورت گرفته و اقداماتی که منافع عمومی را به همراه داشته باشد را لحاظ نمایید.
بخشی از طرح هایی که مطالبات مردم شهرستان های گچساران و باشت بوده و هستند که انتظار گزارش پیگیری این طرح ها را از حضرتعالی دارند:
– پیگیری سهم آلاینده ها به منطقه مجاور تاسیسات
– پیگیری حذف آلاینده های نفت و گاز منطقه لیشتر و خیرآباد
– عدم وجود مراکز خرید محصولات کشاورزی، سردخانه مواد غذایی، کمبود ادوات کشاورزی در لیشتر و خیرآباد دیگر مناطق علی رغم وجود ۷۰۰۰ هکتار زمین(حتی یک کمباین در این مناطق وجود ندارد) حتی برای در مناطق دیل، آرو و نازمکان و شمبراکان و دیگر مناطق نیز سرد خانه ای با توجه به اینکه نزدیک به آب سد هستند و دارای محصولات کشاورزی مرغوب هستند وجود ندارد.
– عدم پیگیری شفاف زمین خواری ها در لیشتر و خیرآباد و همچنین حومه گچساران در قالب واگذاری های صوری از طریق شرکت ها که حداقل خواسته مردم این دیار بوده است
– مردم دیار آرو که بخش عمده ای درآمدشان از راه کشاورزی تامین می شود به دلیل احداث سد کوثر بخش زیادی از زمین های زراعی خود را به امید آنکه روزی از آب سد برای توسعه کشاورزی و عمران و آبادی استفاده کنند، واگذار کردند. اکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی روستا که شرایط کشت و رونق کشاورزی را دارند به دلیل کم شدن نزولات آسمانی در سال های اخیر با مشکل کم آبی مواجه شدند. استحضار دارید که طرح ملی تخصیص آب در قالب پروژه های دارای کد در قانون بودجه می باشند که در سال ۱۴۰۰ از طرح ملی به استانی تبدیل شده و در این میان متاسفانه گویا به همین دلیل انتقال طرح از ملی به استانی تخصیص آب به آرو، نازمکان، دیل به طور کلی حذف گردید.
– ایجاد یک کارگروه برای نظارت بر ارائه تسهیلات و مجوزات اشتغال زایی بر اساس آمایش سرزمینی شهرستان ها
در بعد منابع انسانی؛
– نگاه های قومی در انتصابات و یا انتصابات بدون شاخص شایستگی بلکه مبتنی بر میزان فرمانبرداری تبدیل به یک غده سرطانی و یک عادت و رویه عادی در استان شده است که انتظار است برای احیاء رضایتمندی نخبگان توجه به مقوله شایستگی مبتنی بر دانش و توانمندی را در برنامه داشته باشید. روندی که موجبات ناامیدی قشر نخبگانی شده و گاها شنیده می شود که روند مذکور دیدگان عمومی را نسبت به رشد و پیشرفت در بدنه سازمان ها، داشتن معیارهای زور و جمعیت قومی و لابیگری های سیاسی نموده است.
در موضوع استخدامی ها با توجه به استخدامی هایی که طی سه سال گذشته در شرکت ها، ادارات، نهادها و سازمان ها طی سه سال گذشته صورت گرفت، طبق شنیده ها بدون آزمون هم جذبهایی صورت گرفته است که برخی در رسانه های مختلف گوشزد و تذکر داده شدند.( بنا بر اطلاعات دریافتی سال گذشته در استانداری جذب صورت گرفته است که اگر آزمونی وجود داشت چرا فراخوان داده نشد؟). اینگونه روندها مورد یاس و اعتراض عمومی بوده و هست، لذا چه برخوردی با متخلفین از طرف مدیریت ارشد استان صورت پذیرفته است؟
طرح شهید زین الدین که باید برای نخبگان بود و متعدد از طریق رسانه ها درخواست شفافیت و پیگیری در آن داده شد نمونه بارزی از استخدامی هایی است که نگرانی ها و ناامیدی ها را در عموم به خصوص نخبگان در پی خواهد داشت که انتظار است این مهم را نیز پیگیری و برای تنویر افکار عمومی به سمع و نظر مردم محروم این استان برسانید.
همانطور که میدانید حدود ۷۰ درصد از درآمد استان از بخش نفت و گاز است که بخش اعظمی از تولید مربوط به لیشتر و خیرآباد است.
اگر بررسی بفرمایید بخش زیادی از رای دولت حاضر از منطقه بویراحمد گرمسیر و لیشتر و خیرآباد بوده است و انتظار مردم این دیار نسبت به دیدار با استاندار یا معاونین استاندار یک انتظار به حقی بود که هر چند در چند سال اخیر این مهم سرزده با عزیزان دیداری صورت میگرفت که تا کنون انجام نشد! مردمی که طعمه گازها، میعانات و بیماری های ناشی از آلایندگی های صنایع نفت و گاز می باشند و دیاری که این حجم درآمد را برای استان دارا می باشد.
اما در پایان لازم است به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی و فرهنگی و همچنین عضو کوچکی از خاک این سرزمین این نکات را گوشزد نمایم:
– حمایت از تولید و کارآفرینی می تواند به افزایش قدرت و در نهایت جذب اقبال عمومی برای اتحاد بیشتر در کشور منجر شود. لذا این موضوع را باید توجه داشت تضعیف تولید
می تواند ساختار کشور را به سمت سوداگری و نهایتا مصرف گرایی سوق داده و اثربخشی کشور از تحریم ها را بیشتر نماید.
تجربه و درسی که باید از سایر کشورها گرفت که عدم حمایت از تولید موجبات رشد سوداگری، ایجاد مافیا در حوزه های متعدد، کاهش ارزش پول ملی، رشد بی رویه ارز و نهایتا کاهش اقبال عمومی گشته است. لذا مردم این دیار تشنه نگاه عملگرا هستند که نتایج کار و برنامه ها در سفره و زندگی روزمره مردم اثرگذار باشد.
– گاها حرف از اصلاح ساختارها در مجامع مختلف می شود اما اصلاح ساختارها همانطور که میدانید هم همت تیمی می خواهد و هم مبارزه با مافیا در ابعاد گوناگون. مردم استان کهگیلویه و بویراحپد با دارا بودن منابع و ظرفیت های مختلف طی این چند دهه در حوزه رشد امکانات حداقلی زندگی اگر پیشرفتی داشتند اما در بخش های تولیدی و کارآفرینی رشد درخوری که باعث رونق فراگیر اشتغال و رقابت شود نبوده اند.
مردم گاها با گفتار درمانی ها و آمارسازی های مسئولان مواجه بودند که نتیجه اش افزایش بر نارضایتی عمومی نسبت به مسئولان بوده است. می بایست بر این اساس که نظام جمهوری اسلامی ایران که برپایه عدالت بنا نهاده شده عملکردها، توزیع تسهیلات، توجه به آبادانی مناطق، اشتغال و استفاده از نیروهی نخبه را در همین مسیر دنبال ساخت و مردم عدالتخواه کشور عزیزمان ایران بالاترین خواسته شان از مسئولین عدالت در ابعاد گوناگون بوده است.
– نباید بگذارید که مردم دیگر طوایف و نخبگان احساس کنند به سمت و سویی می رویم که دیگر جای زندگی در این مناطق نباشد. چرا که عده ای خود را صاحب آن دیار و خاک بدانند و زور و قدرت تعیین کننده خیلی امور باشد.
– امروز دوره مدیریت مشارکتی، معماری سازمانی، مدیریت دانش، منطق فازی ،ورود به دنیای هوش مصنوعی و استفاده از ایده ها و افکار نو در ابعاد مختلف است.
نگاه و مدیریت های سنتی و گاها بدون برنامه و استبدادی نمیتواند موجبات اقنای عمومی شده و فضای مجازی و رشد اطلاعات مردم باعث شده که این مسایل به صراحت رصد و تحلیل شوند.
– اصلاح ساختار با تکیه بر آمایش سرزمینی و علمی در عمل با چاشنی عدالت می تواند موجبات جذب اقبال عمومی، دلشادی و خوش بینی، امیدودلگرمی نسل های جدید شود که می توان همین اصلاح ساختاری را حتی از استانها شروع کرد. شناخت مسائل ریشه ای که مانع رشد و توسعه نسل های آتی خواهد شد از جمله مواردیست که می تواند با اقداماتی برنامه ریزی شده از گسترش آن موانع جلوگیری و ساختارها را اصلاح نمود.
– استفاده از ظرفیت های مشاوره ای نخبگانی در قالب دعوت در کارگروه های تخصصی می تواند هم موجبات پیشرفت و پختگی هر چه بهتر برنامه ها شود و هم در جذب اقبال عمومی نخبگان اثرگذار خواهد بود.
به استناد اینکه نخبه ای از نگرشی فکری حمایت میکرد نباید مورد سرکوب و یا خانه نشینی توسط دیگر نگرش ها شود که این رویه به اختلافات قومی و در نهایت خدشه به اتحاد و نهایتا ناامیدی نخبگان منجر می شود.
– ارائه آمارهای شفاف و حضور بین اقشار مختلف مردم در شهرستان های مختلف و پیگیری مسائل و مشکلات مردم و به خصوص نخبگان از نزدیک توسط حضرتعالی و مدیران کل و شهرستانی روندیست که می تواند حضرتعالی و تیم مدیریتیان را در مسیری رضایت محور قرار دهد.
– شفاف سازی و اصلاح ساختارها در نظام بانکی در موضوعات مهمی همچون سرمایه گذاری در ایجاد بنگاه های اقتصادی و اشتغال، اصلاح ساختار شفاف واگذاری پیمانکاری ها به دور از سیاست زدگی، اصلاح ساختار های آموزشی با ترویج جوانان به سمت رشته هایی که موجبات رشد صنعت و فناوری می شوند، اصلاح ساختارهای توزیع در حوزه های مختلف به خصوص کشاورزی که موجبات حباب قیمتی در محصولات از تولید به مصرف گردیده، اصلاح ساختار واگذاری زمین در تعاونی ها و شرکت ها به شکلی که به قشر متوسط و ضعیف جامعه بی عدالتی وارد نگردد، اصلاح ساختار واگذاری زمین های منابع ملی با اولویت جوانان جویای کار به جای افراد با نفوذ و گروه های تشکیل شده در حوزه زمین خواری، اصلاح ساختارهای حمایتی برای جذب سرمایه گذار در استان و دیگر حوزه ها با وجود بحران هایی همچون تورم های فزاینده، بحران ناترازی انرژی، بحران مهاجرت نخبگان، بحران بیکاری، بحران سوء مدیریت به دلیل سیاست زدگی و سفارشی سازی انتصابات برای منافع گروهی و شخصی و دیگر بحران ها در حوزه های اجتماعی و اقتصادی، نیازیست که می تواند بر با داشتن برنامه جامع و استفاده از توان نیروهای کارآمد و دلسوز و همچنین استفاده از ظرفیت نظرات و پیشنهادات نخبگان موجبات امید و جذب اقبال عمومی را در بین مردم فراهم سازد. هر چند همچون رویه ای همت، اقتدار، اتحاد و مبارزه با مافیا در ابعاد گوناگون را می طلبد.
در پایان با آرزوی توفیق برای حضرتعالی و سایر اعضای تیم مدیریتی امید است مسیر و راهی عملگرا متفاوت از سنوات قبل در یک شرایط عدالت محور و امیدآفرین برای جامعه و نخبگان را در ادامه شاهد باشیم.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0