نمایندگان اصفهان بدانند؛ ساکنان دنا بودند که محمود افغان را از اصفهان بیرون راندند/ دنا همچنان سر جایش می ماند

دنا سرزمینی است وسیع که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی دارای طیف گسترده ای از اکو سیستم ها ،زیستگاه ها و همینطور سرچشمه بسیاری از رودخانه ست رودخانه هایی که در مسیر خود هزاران خانه را هم امید می بخشند و هم زندگی .دنا میراث و هوویت یک قوم،سرزمین،ملت ،استان و کشوراست. کوهی

کد خبر : 43973
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
نمایندگان اصفهان بدانند؛ ساکنان دنا بودند که محمود افغان را از اصفهان بیرون راندند/ دنا همچنان سر جایش می ماند

دنا سرزمینی است وسیع که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی دارای طیف گسترده ای از اکو سیستم ها ،زیستگاه ها و همینطور سرچشمه بسیاری از رودخانه ست

رودخانه هایی که در مسیر خود هزاران خانه را هم امید می بخشند و هم زندگی .دنا میراث و هوویت یک قوم،سرزمین،ملت ،استان و کشوراست.

کوهی که در اهمیت و اصالت آن همین بس که بی شمار اسامی به نام دنا در سجلد ها ثبت گردیده و پرشمار مکان های معروف و مشهوری که به نام مقدس دنا قباله شده و اعتبار پیدا کرده اند.

دنا فقط یک کوه و یا برآمدگی طبیعی و چند قله و سرازیری و سربالایی نیست،بلکه یک زبان،فرهنگ،تمدن،اصالت،ادبیات،شعر ،داستان موسیقی،حماسه،مقاومت،رشادت،صداقت و پاک زیستی است و دریک کلام دنا یعنی ایران.
شوربختانه اخیرا پیکرِ دنای وجودمان و سندِ ایرانی بودن مان با تیغِ فولادین و بی رحمِ بولدزرهایِ استان همسایه(اصفهان)به قصد غارت آب و احداث وساختِ سد در منطقه ی ماندگان خونین گردیده .
استانی(اصفهان)که اجازه نمی دهد مسافری خسته و کوفته وشاید هم بیمار برای یک لحظه در زیر سایه درختی در پارک ها و بوستان هایش بنشیند و برای ماندگاری نامِ یک شاخه ی گل پژمرده در پارک هایش صدها صفحه ثبت نموده و همینطور برای یک باب بنای خشتی و فاقد خاصیت فرهنگی ،که لانه کبوترها در دل کویراست.

شناسنامه صادر نموده اما با بی شرمی تمام  در حال تخریبِ غنی ترین زیست بوم جهان و گل آلود نمودن آب تمامی استان های جنوبی است.
تاریخ نخوانده های استان همسایه(اصفهان) و بعضی از نماینده های نخوانده ملای آن سامان بهتراست بدانند که همین ساکنان غیور وسلحشور و قانع وصبور دنا بودند که همزمان با دو دست شمشیر می زدند و محمود افغان را از اصفهان و ایران بیرون انداختند.

ما وارثانِ چقه وزناره و شال ودلگ و برنو و فرزندان آریوبرزن و کمانداران خورشید وسوارانِ کهر و قزل و ساکنانِ دیارِ حماسه ی بلوط وهناسه ی برنو اجازه نخواهیم داد کبک های دنا تشنه بمانند و قهقهه نزنند.

دنا همچنان دنا خواهد ماند.

محمد فرزامی
فعال فرهنگی
و اجتماعی

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.