هم اندیشی ایل تیرتاجی در فرهنگ سازی، زدودن ناهنجاری ها در آئین های گرامیداشت / اقدامی پسندیده از اهالی روستای کردلاغری
پیک ملت؛ هم اندیشی و همبستگی ایل تیرتاجی در فرهنگ سازی زدودن ناهنجاری ها در آئین های گرامیداشت بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد خرد بهتر از هرچی ایزد بداد ستایش خرد را به از راه داد خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دستگیردبه هر دو سرای همتبارانمان در شماری
پیک ملت؛ هم اندیشی و همبستگی ایل تیرتاجی در فرهنگ سازی زدودن ناهنجاری ها در آئین های گرامیداشت
بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد
خرد بهتر از هرچی ایزد بداد
ستایش خرد را به از راه داد
خرد رهنمای و خرد دلگشای
خرد دستگیردبه هر دو سرای
همتبارانمان در شماری از روستاهای ایل ارزشمند تیرتاجی در شهرستان بویراحمد برابر یک پیمانِ همبستگی و هماهنگ، در رویدادی شایسته و پسندیده، بنا را بر آن نهادند، که برای پیشرو بودن در فرهنگ سازی، در بر گزاری آیین های گرامیداشت درگذشتگان، هرآنچه را که مایه ناهنجاری در زندگی روزمره مردم میگردد، در بر گیرنده ، آئین های پس از خاکسپاری در مسجد ها و خانه و کاشانه بازماندگان، همانند سومین ، هفتمین، چهلمین روز، و آئین مداحی را، از این آیین زدوده و همچنین از ارائه خوردنی های پرهزینه ای همانند شام و ناهار و میوه و شیرینی در روز خاکسپاری و پس از آن نیز پرهیز نمایند.
با هم اندیشی های انجام شده با بزرگان و فرهیختگان طایفه صیدالی از ایل سترگ تیرتاجی، همگی بر آن هستند که آئین های خاکسپاری و گرامیداشت را تنها به در روز خاکسپاری و بر سر خاک گرانمایه گان از دست رفته در آرامستانها کوتاه و گزیده نمایند.
از اینرو پس از آئین خاکسپاری ، هیچ گونه آئین دیگری نه در مسجد ها و نه در خانه و کاشانه بازماندگان برگزار نخواهد گردید .
مردم گرانمایه و ارزشمند روستای کردلاغری نیز با هم اندیشی بزرگان خود برآن شدند تا با پیروی از همتباران خویش از طایفه صیدالی، از ایل سترگ تیرتاجی، از شاخ و بر گهای افزود شده به آیین های خاکسپاری در برگیرنده، مداحی، نشست های پس از خاکسپاری در مسجدها و سرای بازماندگان، سومین، هفتمین، و چهلم، همچنین هزینه های ناهنجار همانند شام و ناهار و گل و شیرینی، بپرهیزند و برای پیشگیری از ناهنجاری های فرهنگی، همانند ترافیک و تباهی وقت ارزشمند مردم، و کاهش هزینه های پس از خاکسپاری برای بازماندگان، بر پیمان خود استوار بمانند.
امید است که دیگر هم ایلی ها و هم استانی ها برای رهایی و پرهیز از قید و بند های ناهنجار، به پیروی از همتباران خود از ایل ارزشمند تیرتاجی آئین های خاکسپاری را در ارامستان ها کوتاه و گزیده نمایند، زیرا با این کار شایسته دستکم افزون بر اندوه از دست دادن عزیزان، هزینه ای نه بر گرده جامعه با ناهنجاری های فرهنگی و نه بر باز ماندگان در گفتمان هزینه های مالی بیش از تاب و توان انها بار نخواهد شد. مردم فرهیخته روستای کردلاغری بر این باور هستند که افزون بر اندوه از دست دادن عزیزان، بار دیگری بر اندوه بازماندگان نیافزاییم.
با سپاس از همتباران فرهیخته روستای کردلاغری/ علی پناهی
قابل ذکر است چندی پیش پایگاه خبری پیک ملت، گزارشی را با عنوان مراسمات تشریفاتی ترحیم و ختم، رقابتی ناسالم در کهگیلویه وبویراحمد را به قلم محمد فرزامی نشر داده و به این موضوع پرداخته بود.
در ادامه گزارش پیک ملت، در همین خصوص را میخوانید.
پیک ملت؛ مراسم ختم یا همان به اصطلاح فاتحه خوانی، آیین وسنتی است که ریشه در فرهنگ،آداب و رسوم ساکنان کهگیلویه وبویراحمد دارد.
به گزارش پیک ملت؛ اما امروزه در این دنیای ابرتکنولوژی وزندگی های صنعتی و مدرن دستخوش تحولات گسترده شکلی
به گزارش پیک ملت؛ اما امروزه در این دنیای ابرتکنولوژی وزندگی های صنعتی و مدرن دستخوش تحولات گسترده شکلی و ساختاری و بکلی تغییر ماهیت داده است،توجه بیش ازحد به ظاهر مراسم و چگونگی برگزاری آن و حتی استفاده از سنگ قبر های پلکانی و گران قیمت و مقبره سازی و گلدسته سازی و اخیرا شیرهای سنگی ازجمله مواردی هستند که ماهیت موضوع را تغییر داده اند.
چشم وهم چشمی در مراسمات تدفین و ختم و استفاده از تکنولوژی تصویر برداری هوایی و توزیع پیکچ های میوه که حاوی چندین قلم میوه است و مداح و اجاره سیستم های صوتی و تصویری ،چاپ تراکت و بنرهای متعدد، ارسال پیامک در سطح وسیع و گسترده،توزیع خرما در شکل های متفاوت و مدل دار”چین دار،گلدار،گلپرکی،کنجدی” و چندین قلم شیرینی و سنگ قبرهای منقوش به تصویر فرد فوت شده و حضور افراد شروه خوان و دریافت دستمزدهای کلان و موارد متعدد دیگر جملگی باعث شده که در بحث تشییع و تدفین و مجالس ختم در سطح شهرستان بویراحمد و استان رقابتی ناسالم و غیر منطقی شکل بگیرد .
رقابتی که با توجه به هزینه های مالی و ریالی که در پی دارد هرگز و ابدا مورد تایید و قبول جامعه نیست و نخواهد بود.ریخت و پاش هایی که در مراسمات فاتحه خوانی صورت می گیرد،متاسفانه بدانجا رسیده که به لحاظ هزینه و بار مالی که دارد خانواده های تهیدست و بی بضاعت را دچار آسیب جدی نموده.، به گونه ای که خانواده ای که دچار مصیبت و ماتم و عزا می شود ناچار هستند، هم برای حفظ آبرو ،و هم بیشتر برای عقب نماندن از قافله ی چشم و هم چشمی رایج در منطقه تن به بدهکاری مالی بدهد.
تداخل و تضاد فرهنگی سنتی و ایلی و عشیره ای با زندگی به شیوه شهری و مدرن و نیمه مدرن و توسعه یافته و یا در حال توسعه ،جامعه ی سنتی استان را دچار سردرگمی میان ارزش ها،هنجارها و ناهنجاری ها کرده است.مراسم ختم و یافاتحه خوانی سنتی باعث می شود که بخشی از غم و درد و رنج واقعه ، میان همه ی بستگان و حاضران در مجلسِ ختم تقسیم گردد.
اما اینک این قبیل مراسمات دستخوش برخی تغییرات و ماهیت لوکس و فانتزی به خود گرفته است.انتظار می رود که معتمدین طوایف ،صاحبان فکر و اندیشه و قلم و رسانه های محلی و انهایی که حرف و کلام و سخنشان خریدار و هوادار و طرفدار دارد با گفتار و کلام وقلم و سایر اقدامات نرمِ فرهنگی و گفتمان فرهنگی و برشمردن مضرات و معایب وایرادات این قبیل موارد ، جلوی این آسیب را بگیرند تا در درازمدت استفاده و بکارگیری سنگ قبرهایی با مجسمه های شیری و سایر ریخت و پاش ها واقدامات غیر ضرور ،در منطقه رایج نشود.
محمد فرزامی؛ عضو شورای سردبیری پیک ملت
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0