تاراج سرمایه طبیعی استان  / کرونا هم نتوانست جلوی تخریب گران طبیعت را بگیرد / شلاق تخریب گران بر پیکر طبیعت کهگیلویه وبویراحمد

  بهار از راه نرسیده ، تخریبگران طبیعت ، کمر بند بی رحمی به کمر بسته، و به جان طبیعت افتاده اند. پیک ملت ، مینو آریانفر: فراگیر شدن ویروس ناشناخته ای به نام کرونا در جهان و درگیر کردن، اغلب کشورها ، همچنین کشور ما ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد

کد خبر : 4078
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تاراج سرمایه طبیعی استان  / کرونا هم نتوانست جلوی تخریب گران طبیعت را بگیرد / شلاق تخریب گران بر پیکر طبیعت کهگیلویه وبویراحمد

 

بهار از راه نرسیده ، تخریبگران طبیعت ، کمر بند بی رحمی به کمر بسته، و به جان طبیعت افتاده اند.

پیک ملت ، مینو آریانفر: فراگیر شدن ویروس ناشناخته ای به نام کرونا در جهان و درگیر کردن، اغلب کشورها ، همچنین کشور ما ایران و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد آنچنان با سرعت در حال ریشه زدن است ، که  با این  سرعت شیوع گوی سبقت را از علم پزشکی ربوده است ، آنچنان که روزانه هزاران نفر را مبتلا و یا به کام مرگ می کشاند . اما از زمانی که این ویروس به استان کهگیلویه وبویراحمد ورود کرده است ، روزانه آمار مبتلایان و مرگ میر رو به افزایش است و همین موضوع باعث شده که امسال یعنی سال ۹۹ کاملا متفاوتر از سالهای گذشته باشد، تاجایی که مردم را را الزاما خانه نشین کرده ، تا مثل سالهای قبل نتوانند از طبیعت بهره کافی را ببرند و طبیعت هم فرصتی را پیدا کرد تا بدون از احساس ترس مزاحمت نفسی تازه کند . در حالی که سالهای گذشته بهار از راه نرسیده و در همان اواسط  اسفند تخریبگران نفس طبیعت را می گرفتند و گیاهان کوهی را که هنوز سر از زیر خاک بیرون نیاورده شناسایی و ریشه کن می کردند . اما متاسفانه با وجود ویروس کرونا واجبار در خانه ماندن اما باز هم بسیاری از تخریب گران و سود جویان  فرصت را غنیمت شمرده و با هر ابزاری بی رحمانه  پیکر طبیعت را زخم می زنند . از قطع درختان و زغال گیری گرفته تا تاراج گیاهان دارویی این سرمایه طبیعی استان و منقرض کردن آنها به طوری که اگر فرصت پیش بیاید و گشتی در شهر بزنیم با وجود خیابانهای خلوت و شهر خاموش بازار این تخریبگران همچنان داغ است .

گیاهان دارویی وخوراکی از داشته های طبیعی و نعمت خدادادی زاگرس نشینان و همچنین طبیعت استان کهگیلویه وبویراحمد است که می توان از آن به عنوان یک ظرفیت استفاده کرد ، اما متاسفانه سود جویان مجال فراهم شدن این فرصت را نمی دهند همانطور که کارشناسان گفته اند: که کهگیلویه وبویراحمد به دلیل موقعیت اکولوژیک و توپوگرافی خاص رویشگاه وخاستگاه ۲ هزار و ۲۰۰ گونه دارویی وخوراکی است. وجود همین پتانسیل و ظرفیت عظیم نیزباعث شده تا کهگیلویه وبویراحمد به عنوان بزرگترین ذخیرگاه گیاهی ایران وحتی جهان مطرح گردد.  و ۱۶ در صد گیاهان داراویی کشور را دارد . و ۳۰ درصد گیاهان دارویی کمیاب جهان در منطقه حفاظت شده دنا است . و این تخریب ها در شرایطی بوده که برای رشد مجدد درخت و جنگل صد ها سال و برای جایگزینی خاک از بین رفته هزاران سال زمان لازم خواهد بود.

کرفس، ریواس، بیلهر، موسیر، جاشیر، چویل، بومادران، پونه کوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، چوبک، جلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراکی این استان است و بعضی گونه های گیاهان کوهی از جمله بیلهر، بن سرخ، تره کوهی و آنغوزه را درمعرض خطر انقراض هستند. که آن طور که پژوهشگران هم می گویند: بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی اساسی ترین بخش اقتصاد ملی را با مشکل روبرو نموده  و اما متاسفانه برداشت غیر اصولی و بی رویه وریشه کنی گیاهان دارویی وکوهی به دلیل نبود منابع درآمد پایدار وبه تبع آن بیکاری موجود در استان باعث شده تا شاهد وضعیت نابسامان این روز های گیاهان دارویی باشیم

محمد فرزامی ، ازفعلان زیست محیطی هم که این روزها با دیدن غارت طبیعت دلش خون شده است ، در همین رابطه گفت: ازکدام دردبنالیم، دراین روزها وایام که مصادف با تعطیلات اخرسال است، و بسیاری ازسایت ها ورسانه های مکتوب و غیرمکتوب ،کاغدی و دیداری گروهی بعلت تعطیلات نوروزی وجمعی دیگردرحال رصد اخبارکرونا ویروس هستند و دیگرمجالی جهت پرداختن به سایرموضوعات را ندارندگروهی غارتگرطبیعت و فرصت طلب ویاغی ازقانون پا را ازگلیم بی تار و پودورنگ و رورفته ی وجدان خاموش و تاریک اجتماعی خود ، فراترگذاشته و با بی رحمی تمام همچون جلادان چنگیزبه طبیعت شهرستان بویراحمد ، یورش برده اند ، و نورسته های طبیعت را نه ازگردن بلکه ازریشه باتیغ جهل و فرصت طلبی خود خونین تبارمی نمایند. وهمچون لشکرتیمورلنگ به انچه که این روزها ازطبیعت سرازخاک بدراورده یورش برده اند .

فرزامی افزود: ،تیمورلنگ ازپامی لنگید اما این جماعت حمله ورشده به کوه هاوارتفاعات ازعقل واندیشه می لنگند

وی گفت : چنین افرادی خطرشان وضررشان بسی فراتر و بیشتر از هرتیمورلنگ و محمود افغان و چنگیزمغولی هستند.

او افزود: این روزهاکه کروناحمله ورشده و ملت سردرگریبان دارند و غم بردرودیوارشهرمان سایه انداخته اگربناچارگذرتان به چهارراه مرکزی شهریاسوج بیفتد شاهد همهمه ودادوفریادجماعتی خواهیدشدکه فریاد(بیوبیلهر)انهاگوش دیوارهای بتونی  شهرراکردکرده .

 

این دوستدار طبیعت تاکید کرد  : جماعتی که هم به طبیعت، اسیب می رسانند، و هم به جهت تجمع افراد ، بیکار و یا شاید هم مشتری بیلهر بدورخود به انتقال ویروس کرونا به سایرهمشهریان ، درحال همکاری باکرونا و به خطرانداختن سلامت ملت و ساکنان شهریاسوج هستند.

محمد فرزامی عنوان کرد: دراین موقعیت خاص که درحال جنگ ومبارزه بادشمن نامرئی “کرونا”هستیم همه افرادجامعه موظفند درهرلباس و موقعیت فقط بعنوان یک شهروند به جد باسوداگران مرگ طبیعت باهمکاری نهادهای امنیتی و انتظامی برخورد نمایند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.