گام اول پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛ شناسایی و غربالگری دانش آموزان در معرض خطر/ والدین از فرزندان خود غافل نشوند

پیک ملت؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای مستمر و دقیق طرح نماد بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان است. به گزارش پیک ملت؛ حسنعلی عزت خواه،در کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه مدیران مدارس غیرانتفاعی شهرستان بویراحمد، با بیان اینکه این طرح با

کد خبر : 40515
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۴
گام اول پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛ شناسایی و غربالگری دانش آموزان در معرض خطر/ والدین از فرزندان خود غافل نشوند

پیک ملت؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای مستمر و دقیق طرح نماد بهترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان است.

به گزارش پیک ملت؛ حسنعلی عزت خواه،در کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ویژه مدیران مدارس غیرانتفاعی شهرستان بویراحمد، با بیان اینکه این طرح با همكاری و مشاركت چندین دستگاه و نهاد، كاهش آسیب های اجتماعی را در بین دانش آموزان دنبال می كند.افزود: هدف كلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویكرد پیشگیری رشد مدار است.
وی گفت: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهكاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر علمی، طراحی و توسعه مداخله ‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از برنامه های مربوط به این طرح به شمار می رود.
عزت خواه افزود: تاكیدهای مقام معظم رهبری بر برنامه محوری قوای سه گانه برای كاهش آسیب های اجتماعی باید فصل الخطاب همه باشد و از تمامی ظرفیت های در اختیار نهادها و دستگاه ها برای نیل به این مهم باید استفاده شود.
وی با بیان اینكه آسیب های اجتماعی سرمایه های مادی و معنوی جامعه را از بین می برند،گفت: با توجه به این وضعیت، ضرورت مقابله جدی با این آسیب ها برهیچ كس پوشیده نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش استان هم گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه یكی از رسالت های ذاتی و ماموریت های اساسی آموزش و پرورش، كاهش آسیب های اجتماعی در جامعه بویژه در بین دانش آموزان است.
حجت دبیقی،اجرای طرح نماد و برگزاری کارگاه های آموزشی توانمندسازی ویژه مدیران مدارس،معلمان و مربیان پرورشی،خانواده ها و دانش اموزان را برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را ضروری دانست و افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی با نشاط معنوی و اجتماعی حاصل می شود که این مهم در کانون خانواده و مدرسه با همراهی دستگاه های مسوول باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی ،ارتقای کیفیت آموزش و مسائل تربیتی دانش آموزان را یکی از سیاست‌های محوری آموزش و پرورش برشمرد و گفت: کلاس‌های فوق برنامه و آموزش مهارت‌های مانند: جرأت ورزی و قدرت نه گفتن،خودآگاهی، مقابله با استرس ،هیجان ،حل مساله واتخاذ تصمیم درست گامی مؤثر در تحقق کیفیت‌ بخشی و ارتقای جایگاه آموزشی و تربیتی در مدارس است.
مسئول هسته مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان هم در این کارگاه ضمن تشریح علل و عوامل بروز آسیب های اجتماعی در بین دانش اموزان،به نقش مهم و اثرگذار مدیران مدارس و مشاوران انها در پیشگیری و کنترل این آسیب ها اشاره کرد و گفت:غربالگری و شناسایی دانش اموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی گام اول وسرنوشت ساز در پیشگیری از آسیب ها است.
علی پورروستا،با بیان اینکه برخی خانواده ها به دلیل مشغله زیاد از تربیت فرزندان خود غافل هستند و مسئولیت تربیت را بیشتر برعهده مدرسه و آموزش و پرورش می دانند افزود: همه آگاهی ها را نمی توان در مدرسه یاد داد و نیاز به توجه خانواده ها هم وجود دارد.
وی گفت: مطالعه و شناخت آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان، استفاده مناسب از اینترنت، ، بکارگیری شیوههای فرهنگی کارآمد ، استفاده از مشاوران و روان شناسان در مدارس، غنی سازی اوقات فراغت، ایجاد شادی و نشاط در بین نوجوانان و جوانان به کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در بین دانش آموزان کمک می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.