بیشتر از ۳۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد بی سواد هستند/ مهاجرت بی رویه علت افزایش آمار بی سوادی در استان

پیک ملت،  معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد با بیان این که ۳۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد بی سواد هستند گفت؛مهاجرت بی رویه علت افزایش جمعیت بی سوادی در این استان است. به گزارش پیک ملت، سید حمزه باقری در نشست با رسانه ها با بیان این که

کد خبر : 31411
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
بیشتر از ۳۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد بی سواد هستند/ مهاجرت بی رویه علت افزایش آمار بی سوادی در استان

پیک ملت،  معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد با بیان این که ۳۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد بی سواد هستند گفت؛مهاجرت بی رویه علت افزایش جمعیت بی سوادی در این استان است.

به گزارش پیک ملت، سید حمزه باقری در نشست با رسانه ها با بیان این که بیشترین آمار بی سوادی مربوط به شهرستان  کهگیلویه است افزود؛ شهرستان گچساران نیز بیشترین جمعیت باسواد استان را دارد.

وی همچنین به نقش رسانه های استان و تاثرات مثبت عملکرد انها در کاهش بی سوادی اشاره کرد و افزود؛ رسانه ها صدای گویای مردمی هستین که فریادشان به جایی نمیرسد، و امروز جنگ نرم در اولویت برنامه ها قرار گرفته است، پس تعامل اصجاب رسانه و اموزش و پرورش میتواند موثر باشد، و رسانه ها می توانند در زمینه تبین فعالیت های سواد اموزی ما را کمک کنند.

باقری با بیان این مه در اموزش و پرورش دغدغه اصلی همه کسانی که فکرشون پیشرفت جامعه است مسئله تعلیم تربیت است بیان داشت؛تعریف جدید از سواد توسط سازمان یونسکو‌شده فقط خواندن و نوشتن نیست، بلکه  تغییر در رفتار است.و باسواد کسی است که بتواند در نگرشهای خودش تغییر ایجاد کند.

باقری تصریح کرد علم در کنار عمل معنا پیدا می کند و هر تغییری را نمیتوانیم تغییر علمی نامگذاری کنیم پس علاوه برسواد خواندن و نوشتن یادگیری مهارت رویکرد اصلی نهضت سواد آموزی  است.

باقری گفت؛ سواد اموزی یک نهاد اجتماعی است و بر همین اساس تشکیل شورای پشتیبانی در استانداری تشکیل می شود وابلاغ ها برای فرمانداران صادر می شود و باید همه پای کار باشند برای ریشه کنی بی سواد اموزی در استان

وی به فعالیت نهضت طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت؛فعالیت ها در سه بخش
و شامل کسانی می شود که بازمانده از تحصیل هستند یا حد اقل تا کلاس اول و دوم ابتدایی دارند و بعداز سواد اموزی تعلیم و تحکیم را داریم برای تثبیت اطلاعات دوره جدیدی داریم به عنوان دوره سواد اموزی از آن استفاده میکنیم
و گام اخر حوزه انتقال کسانی که مدرک پنجم و سوم ابتدایی دارند و انتقال میدهیم

این مسئول مهترین معظل در حوزه سواد اموزی را شناسایی افراد بی سواد ذکر کرد و افزود؛ شناسایی افراد «بی سواد» به دلیل پراکندگی جمعیت در استان مهمترین  مشکل است.

باقری همچنین بیان داشت ؛ ۸۰ درصد مشکلات استان در حوزه اسیب های اجتماعی است که به مشکل بی سوادی برمی گردد و در راستای ریشه کنی بی سوادی توجه به مناطق محروم شهرهایی که دارای نرخ بالاتری هستن اولویت اول ما توجه به سواد اولیا دانش آموزان است.

وی به نقش نهادهای حمایتی در خصوص کمک به یافتن افرداد بی سواد اشاره کرد و افزود؛ در همین زمینه  تفاهم نامه های همکاری با اموزش استثنایی و کمیته امداد و بهزیستی بسته شده است به دلیل این که  جامعه هدف ما با  نهاد حمایتی تناسب دارند.

باقری گفت؛ بنابه سرشماری سال۱۳۹۵قریب ۳۰ هزار بی سواد در استان داریم و همچنین شهرستان کهگیلویه بیشترین نرخ بی سوادی و شهرستان گچساران باسوادتر ین شهرستان استان است.

این مسئول در پایان حجم ابلاغی فعالیت های سوادآموزی درسال جاری را۴ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و بیان داشت؛ تمامی آن تحت پوشش قرار گرفت و حجم ابلاغی برای سال آینده ۵ هزار و ۳۰۰ نفر است که پس از تشکیل کارگروه واگذاری در استان این حجم به شهرستان ها و مناطق تخصیص می یابد ..که پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی از طرف سازمان نهضت سوادآموزی کشور رسماً این فعالیتها در استان آغاز خواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.