امروز برای شما /ایران آباد مدیون هنرمندی دستان پینه بسته شما است /کارگرانی که سیل کرونا،نان و خوابشان را برد

پیک ملت، مینو آریانفر:  آفتاب که از پشت کوه بالا می آید چهارراههای شهرم جایگاه مردانی است که سیلی از غم خوابشان را با خود برده است و  همان مردانی که سیلی آفتاب در تابستان و سرمای استخوان سوز را در زمستان به جان دل می خرند آنان که ببا کوهی از غصه بردل و

کد خبر : 20895
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
امروز برای شما /ایران آباد مدیون هنرمندی دستان پینه بسته شما است /کارگرانی که سیل کرونا،نان و خوابشان را برد

پیک ملت، مینو آریانفر:  آفتاب که از پشت کوه بالا می آید چهارراههای شهرم جایگاه مردانی است که سیلی از غم خوابشان را با خود برده است و  همان مردانی که سیلی آفتاب در تابستان و سرمای استخوان سوز را در زمستان به جان دل می خرند آنان که ببا کوهی از غصه بردل و با نگاهی مظلوم و چشمانی نگران،دستانی پینه بسته ولبهای خشکیده منتطرنشسته اند، تا کار فرمایی از راه برسد وناجی یک روز زندگی او باشد .

کارفرمایی که بتواند بهای یک روزنان خانواده ، زن وبچه هایش را بپردازد آن مرد کسی نیست جز! یک کار گر آن کارگری که تمامی اندوه وغصه های زندگیش را در بقچه ای می پیچد  و در کیسه ای میگذارد. و با خود بر سر یک ساختمان می برد . او می سازد ، با دستان پینه بسته اش سرپناهی برای دیگران در حالی که خود بی سرپناه مانده است. تو یک هنرمندی شهر آباد من هنر دستان تواست.

ایران آباد حاصل دسترنج توست چه کسی ناجی جان تو است چه کسی حاضراست خطرات پیش روی تو را به جان بخرد این تویی که خود را فدای آبادانی شهر و میهنت میکنی یادت هست آن روزی که به خاطر عدم رعایت ایمنی از سوی کارفرمایت زیر خروار ها مصالح مدفون شدی  یادت هست روزی که زیر خروارها خاک و زغال در معدن مدفون شدی یادت هست که در آتش بی مسئولیتی ها سوختی یادت هست روزی که برای تو بود اما به تو بی احترامی شد تورا بر روی زمین نشاندند و خودنیز بالاتر از دست تو روی صندلی نشستند چه کسانی می توانند جای خالی ات را برای خانواده ات پر کنند آینده فرزندت را چه کسی تضمین می کند امروز روز یازدهم فروردین روز توبود یک روز در تقویم برای تو رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون کار این روز را برای تو تعطیل اعلام کرده و گفته کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

یکی از کارگران فصلی ساختمانی در همین زمینه می گوید؛ روزگار ما کارگران در دوران قبل از کرونا روزگار خوشی نبود و اما با ورود کرونا زندگی ما از انچه بود بدتر و بدتر شد.

اقای م ب که شغل اصلیش کارگری ساختمان است، اظهار کرد؛ مستاجر است و کارگر ساختمانی و همسر و دو فرزند دختر دارد که باید مخارج روزانه شان را با کار کردن روی ساختمان ها تامین کند.

این کارگر فصلی بیان داشت؛ روزگار سختی را می گذراند، مشکلات اقتصادی ، شرایط سخت کرونا ونبود کار در روزهای کرونایی ناتوانی در برابر تامین مخارج زندگی و اجاره خونه او را در رودر رو شدن با زن و بچه اش شرمنده کرده است .

اقای م .ب اصلی ترین و مهترین مشکلش را نداشتن بیمه ذکر کرد و افزود؛ بیشتر از یک سال است  هست که پیگیر بیمه هستم ولی هر بار که مراجعه میکنم به دستگاه ذیربط موفق نمی شوم و در جوابم میگویند ؛ سهمیه جدید بیمه کارگری برای شهر یاسوج لحاظ نشده است.

این کارگر ساختمانی مشکل دیگرش را ثابت نبودن شغلش عنوان می کند و می افزاید؛ یک یا دو هفته کار برایش پیدا می شود و بقیه روزها را با بیکاری و بدون پول کنار خانواده اش بگذراند.

آسیبی های جبران ناپذیری کرونا برزندگی کارگران وارد کرد که مهم‌ترین آن بیکاری و کاهش سطح درآمدی کارگران بوده است، و علی‌رغم حمایت‌هایی که از سوی دولت شده است همچنان مشکلات روحی و روانی کارگران پابرجا است .

تعطیلی مشاغل در پیک های های مختلف کرونا بسیاری از کارگران را بیکار و معیشت خانواده‌های کارگری را دچار بحران کره است .

انتشار ویروس کرونا اگر چه اقتصاد جهان را فلج کرد، اما در ایران و به تبع آن استان کهگیلویه وبویراحمد نیزمنجر به تعطیلی فعالیت بسیاری از کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شد، که بر اثر عدم درامد زایی مشاغل و بنگاه های اقتصادی در بسیاری از کسب و کارها منجر به تعطیلی واخراج برخی کارگران از سوی کارفرمایان شد، و به این ترتیب بیشترین قشری که از کرونا آسیب دید قشر کارگر است، در شرایطی که سایه تحریم های اقتصادی  بر زندگی این قشر سنگینی می کرد، در شرایط کرونا برای تامین مخارج زندگی  و تامین لوازم بهداشتی این بار سنگین را بر دوش کارگران چنیدن برابر کرد، واز طرف دیگرکارگران فصلی و روز مزد که نامشان در میان بیمه شدگان نبود و هیچ مقرری بیکاری شاملشان نشد خانواده هاشان با مشکل جدی مواجه شده اند .

 

نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به علت کرونا شغلشان را از دست دادند

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بین، ۷ هزار ۴۳۹ نفر در استان شغل شان را از دست دادند و در سامانه بیمه بیکاری وزارت کار ثبت نام کردند.

پروانه نیک مرام با اشاره به این که  ۷۴ هزار کارگر بیمه شده در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم اظهار داشت : از این بین، ۷ هزار ۴۳۹ نفر شغل شان را از دست دادند و در سامانه بیمه بیکاری وزارت کار ثبت نام کردند.

نیک مرام افزود : همچنین ۶ هزار و ۳۰۷  نفر که زیر چتر حمایتی هیچ نهادی هم نبودند به ما مراجعه کردند.

نیک مرام عنوان کرد :  پیشرفت نظام اسلامی در تمام ابعاد را مدیون جانفشانی شهدا و البته کارگران زحمت کشی هستیم که با تلاش و روحیه جهادی مسیر توسعه ایران اسلامی را فراهم کردند.

این مسئول همچنین با قدردانی از کارفرمایانی که تثبیت شغل داشتند و به دلیل ویروس کرونا کارگران را اخراج نکردند، اظهار کرد: : این هفته فرصتی  برای تجلیل از کارگران و تبیین جایگاه والای کار در دین اسلام است.

وی گفت:در هفته کارگر پرداختن به موانع و مشکلات کارگران و تلاش برای حل مسائل کارگری در سطوح مختلف بسیار مهم و تاثیرگذار است

نیک مرام ادامه داد:با توجه به  نقش برجسته کارگران در رونق تولید و چرخه عظیم اقتصادی کشور ضروری است نیازمندی های کارگران به شایستگی مطرح و برای رفع مشکلات کارگران در سطوح مختلف تلاش گردد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمداظهار داشت:توجه ویژه پیامبر گرامی اسلام به مقوله کار و ارزش کارگری نشان دهنده قداست کار و کارگر درجامعه هست لذا ضروریست به روش های مختلف ارزش و اهمیت کار و کارگران تبیین و تشریح شود.

کارگران اجازه نداده اند کرونا تولید را متوقف کند

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارگران به طور شبانه روز، در سرما و گرما و هر وضعیت پرخطری حتی در دوره گرفتاری و درگیری اهل زمین با ویروس پیچیده ، هزار چهره و مرگبار کرونا از پا نمی نشینند و با تحمل همه رنج ها اجازه توقف چرخه تولید را نمی دهند.

حسین کلانتری روز جمعه در پیامی روز کارگر را تبریک گفت و در این پیام آورده است: یازدهم اردیبهشت ماه تداعی کننده همت والا و تلاش خستگی ناپذیر انسان های شریفی است که حق بزرگی بر گردن جامعه دارند.

وی ادامه داد: مردم با بهره مندی از نتیجه کار مستمر ، موثر و مسئولانه نیروهای فعال، متعهد و دلسوز نیازهای زندگی خود را تامین می نمایند.

کلانتری همچنین تاکید کرد: نتیجه تحرک،پویایی، خلاقیت و نوآوری در تولید آسایش همگانی درپی دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمددر این پیام آورده است: اینجانب وظیفه خود می دانم فرا رسیدن روز کارگر را تبریک عرض نمایم.

وی ابراز داشت: در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری سال تولید، مانع زدایی ها ، پشتیبانی ها نامگذاری شده است و در آستانه شب های با فضیلت قدر،  از همه کارگران عزیزی که بار سنگین تولید، توسعه و پیشرفت کشور را به دوش می کشند بویژه کارگران سختکوش و بزرگوار استانمان، از صمیم قلب و در کمال تواضع تجلیل می نمایم.

کلانتری ادامه داد: زنده و جاودان است یاد کارگران شهیدی که جان خود را فدای پیشرفت کشور نمودند و خانواده های گرانقدرشان شایسته هرگونه تکریم اند .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: بدون شک بهبود فضای کسب و کار ،سرمایه گذاری، اشتغال و رفاه اجتماعی در گرو مشارکت همه  دستگاه ها، سازمان ها، نهادهای مسئول کارفرمایان وافراد کارآفرینی است تا با مسئولیت پذیری  اجتماعی و حمایت همه جانبه از کار و کارگر رونق تولید را بیش از پیش شاهد باشیم.

کارگران و تولیدکنندگان در شرایط سخت اقتصادی مورد حمایت قرار گیرند

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: کارگران و تولیدکنندگان انتظار دارند که در این شرایط سخت اقتصادی و همه گیری کرونا مورد حمایت قرار بگیرند و مسئولان کشور و دستگاه ها و نهادهای مرتبط باید در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

، آیت‌الله سیدنصیر حسینی در دیدار مدیران سازمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با وی هم زمان با هفته کار و کارگر گفت: پوشش بیمه‌ای به ویژه بیمه تامین اجتماعی برای نیروهای کار امیدآفرین است و انگیزه آنان را برای کار و تولید بیشتر می کند

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود: سازمان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر از توسعه چشمگیری در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی برخوردار شده است و خدمات مطلوب و قابل توجهی را به جامعه تحت پوشش خود ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر نقش مهم تامین اجتماعی در دلگرمی کارگران گفت: چنانچه کارگر احساس کند که اگر بیمار شود، از حمایت درمانی برخوردار است و یا اگر به سن پیری و یا ناتوانی جسمی برسد از پشتوانه ای مانند مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی بهره مند می شود، دچار اضطراب نخواهد شد و با امید به آینده فعالیت خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: کارگران و تولیدکنندگان انتظار دارند که در این شرایط سخت اقتصادی و همه گیری کرونا مورد حمایت قرار بگیرند و مسئولان کشور و دستگاه ها و نهادهای مرتبط باید در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

وی افزود: همه مراکز، نهادها و سازمان های مرتبط با امور درمانی می بایست با مشارکت، تعامل و همکاری، همه ظرفیت های خود را برای حل مشکلات درمانی مردم و مقابله با شیوع ویروس کرونا به کار گیرند تا از رنج و سختی‌های مردم کاسته شود.

امام یاسوج با اشاره به خدمات سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران افزود: ما به طور مرتب از دستگاه های اجرایی و کارفرمایان می خواهیم که حق بیمه کارکنان و بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بموقع پرداخت کنند تا هم این سازمان بتواند خدمات خود را ارایه کند و هم حقی از کارگر ضایع نشود.

وی افزود: کارگران و واحدهای تولیدی نیز باید همواره مورد حمایت قرار بگیرند، چون اگر یک روز هم کار آنها دچار وقفه شود، چرخ اقتصاد و تولید کشور از حرکت باز می ایستد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان نیز ضمن تبریک هفته کارگر و ارایه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات سازمان گفت: کارگران و بازنشستگان شایسته دریافت خدمات مطلوب و باکیفیت هستند و سازمان تامین اجتماعی همواره تلاش می کند این خدمات را بموقع و با کیفیت ارایه کند.

عباس نورمحمدی افزود: در همین راستا بسیاری از خدمات بیمه ای سازمان در راستای کاهش مراجعه کارفرمایان و بیمه شدگان به صورت غیرحضوری انجام می شود. هم چنین در جهت افزایش قدرت خرید و رضایت مندی بازنشستگان، طرح متناسب سازی حقوق از سال گذشته اجرا شده و افزایش حقوق برای هیچ بازنشسته ای در سال جاری از پنجاه درصد کمتر نبوده است.
در پایان دکتر بهور ،مدیر درمان تامین اجتماعی استان، نیز گزارشی از وضعیت بخش درمانی این سازمان ارایه کرد

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.